Project Description

Verduurzamen textielketen en transitie circulaire modesector

Vandaag de dag kan je via het dochterbedrijf Loop.alife duurzame kleding kopen.

alle projecten

Mode is een belangrijk onderwerp van gesprek in Nederland. Soms met aansprekende voorbeelden van succesvolle ontwerpers en merken die internationaal doorbreken, maar helaas ook met afschrikwekkende beelden van erbarmelijke werkomstandigheden en de dramatische gebeurtenissen in Bangladesh. Het debat over het verduurzamen – people, planet en profit – van de sector die de mode voortbrengt is gelukkig ondertussen doorgedrongen tot de politieke arena en de praatprogramma’s op tv. Ook op straat wordt het merkbaar met ludieke acties om het brede publiek erbij te betrekken. Hoe snel dit tot veranderingen in vraag en aanbod van duurzame mode zal leiden is echter de vraag.

De urgentie van het thema

De noodzaak voor de textielsector om te veranderen is er niet minder om. Niet alleen vanwege de vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden maar ook vanuit het perspectief dat de textielsector verantwoordelijk is voor 10% van de mondiale CO2 uitstoot. Onze consumptiemaatschappij en de fast fashion industrie leiden tot ongewenste ontwikkelingen die niet goed zijn voor onze duurzame aarde. Het overgrote deel van de ‘textielafval’ in Nederland – bijna 160 kton textiel per jaar – gaat naar de verbrandingsoven. Dit terwijl er interessante kansen liggen om deze textiel opnieuw te recyclen van post consumer textielvezels naar hoogwaardige garens voor nieuwe kleding. In deze tijd van recessie is het bovendien moeilijk te accepteren dat 30-40% van de nieuwe kleding die geproduceerd nooit in de kast van de consument terecht komt, maar ook rechtstreeks de verbrandingsoven in gaat. De sector moet nu verantwoordelijkheid nemen voor een doorbraak in denken en doen. De voorbeeldwerking van mode en de persoonlijke betrokkenheid van de consument bieden juist in de modesector de kans te laten zien dat het hier – en dus ook elders – anders kan en moet.

De centrale vraagstelling van het lab

‘Ontwikkel nieuwe verdienmodellen – in het kader van de circulaire economie – die het verduurzamen van de modesector versnellen’

In het Lab worden nieuwe verdienmodellen voor circulaire mode ontwikkeld en onderzoek gedaan naar het hoogwaardig vervezelen en spinnen van kwalitatieve garens uit post consumer textile (PCT). Ook wordt de eerste stap gemaakt richting de productie van een of meerdere fashion items. Om tot concrete resultaten te komen richt het lab zich in eerste instantie op de wol. Omdat virgin wol van oorsprong een niet duurzame vezel is en het kosteneffectief en kansrijk is om wol hoogwaardig te recyclen.

Eindresultaat Fashionlab
De zoektocht naar nieuwe verdienmodellen heeft geresulteerd in een bestaande nieuwe onderneming: Brightloops BV. Vandaag de dag kan je via het dochterbedrijf Loop.alife duurzame kleding kopen.

eerdere innovatielabs

Andere projecten

bekijk alle projecten

Contact

Heb je een vraag? Of wil je een bijdrage leveren? Stuur ons dan gerust een berichtje via info@creativecitylab.nl. Blijf op de hoogte door deze website in de gaten te houden of volg ons via Facebook.

Volg Ons