learning journeys

De drie bereidingswijzen

Stel dat jij gevraagd wordt om mee te denken over de bereiding?

Bereidingen in leren

Van oudsher werkt CCL volgens een recept waarbij het draait om transsectorale en publiek-private samenwerking, een balans tussen arts en sciences en een intensief innovatielab met een masterclass als breekijzer voor vernieuwing.

Wetende dat dit nieuwe tijdperk vraagt om andere manieren van aanpak dan voorheen, passen we ook het recept aan. En we gaan nog een stap verder: behalve het recept worden ook de bereidingen aangepast.

In een traditioneel restaurant heb je keuze uit wat er op het menu staat. Jij kiest een of meerdere gerechten naar smaak en de chef maakt het voor je klaar. Stel nou dat je gevraagd wordt om mee te denken over de bereiding: wil je liever klassiek Frans of ga je voor experimenteel? Gaan we fermenteren of liever koken/bakken/braden? En wat als je in samenspraak met de chef ook nog andere aspecten van het restaurantbezoek kunt bepalen, bijvoorbeeld de wijze van opdienen en de ambiance tijdens het nuttigen van de maaltijd? Of misschien wil je wel zelf de keuken in om al dan niet onder begeleiding iets uit te proberen. Zo kunnen tien verschillende mensen naar hetzelfde restaurant gaan en toch een totaal andere beleving hebben van hoe het is om daar te eten.

de drie 'bereidingswijzen'/ learning journeys
aan de slag

Het Genootschap gaat aan de slag met de verdere uitwerking van de bereidingen. Daarbij wordt in ieder geval gekeken naar de volgende ingrediënten:

  • zelfbezinning in dialoog
  • leren door oefenen en de reflectie daarop (leren leren)
  • naast het onderdeel ondernemerschap uit het oude CCL betrekken we ook sociaal ondernemerschap
  • duurzame ontwikkeling vanuit menselijke behoeften (Max-Neef)
  • (be)sturing van het thema en programma
  • samenstelling van de groep deelnemers
  • beloning en stage
  • verantwoordelijke voor space holding

Het stellen van vragen is de basis van de drie bereidingswijzen. Vragen zijn belangrijker dan antwoorden, omdat ze ruimte open laten voor twijfel.
Wij bieden de belevenis, een leerervaring, aan; elke keer met dezelfde ingrediënten, zonder competitie, volgorde of waardering. Hierin laten we mensen vrij om hun eigen keuzes te maken.

Waar kan je dan aan denken als het gaat om de mogelijke bereidingen?

1. Void 66 – a journey into the unknown

Insteek: ‘Ga je gang en doe je ding (samen).’ Alles gebeurt (of niet) op initiatief van de deelnemers. Wij evalueren wel gezamenlijk de leeropbrengsten en hoe de vergoeding is ingezet, met welk doel en met welk resultaat.

Vraagt:

  • Vertrouwen dat het onbekende nieuwe inzichten zal opleveren.
  • Vrije invulling (ook qua budget aan geld, bijvoorbeeld van faciliterende financiering vanuit een fonds)

Brengt: onvoorziene uitkomsten

Uitkomst: tastbaar en niet-tastbaar

  • Het traject zelf is de toegevoegde waarde en de ervaring van de deelnemers staat centraal. Leren zit in de reis en gezamenlijk reflectief betekenis geven.

Procesbeschrijving: goede mensen doen goede dingen en je kunt erop vertrouwen dat ze er iets mee gaan doen. Het moeten mensen zijn die elkaar iets te bieden te hebben en het avontuur met elkaar aan durven gaan.

Organisatorische benodigdheden: wij leveren context, thema en hulp indien gevraagd. Verder wordt alles overgelaten aan de deelnemers. Contact tussen deelnemers en organisatie à verbinding, er zijn, met interesse in wat er gebeurt. Wie ben je, waar ben ik?

Doelgroep:
n.t.b

2. Joined forces – a journey in co-creation

Insteek:
‘Laat weten wat je nodig hebt.’ Hierbij is CCL faciliterend qua infrastructuur en voorzieningen en dienstbaar aan de behoeften van de deelnemers. In principe zijn we dus samen op zoek naar onderwerp en vorm.

Vraagt
: proactieve samenwerking tussen deelnemers en faciliterend team, nieuwe manier van denken en werken, ondernemerschap

Brengt: self-empowerment/agency

Uitkomst: tastbaar en niet-tastbaar

  • Samen met deelnemers doel definiëren.

Procesbeschrijving: begeleide variant (geen bediening) waarbij deelnemers geholpen worden om voortgang te borgen en benutten de knowhow van experts.

Organisatorische benodigdheden;
co-creëren met

Doelgroep: n.t.b.

3. Klassiek, met een moderne twist

Insteek: ‘Dit is wat we gaan doen en CCL biedt het programma aan.’ Een intensieve summer/winterschool waarin de deelnemers zich schikken naar de kaders van het onderwerp.

Vraagt: vertrouwen in de experts om verder te komen, een wetenschappelijke benadering, actieve/intensieve deelname in college, plek om creativiteit te laten spreken, afwerken van de vinkjes (10 mensen, 3 maanden stage + vergoeding, en dan een uitkomst)

Brengt: in een institutionele context klaargestoomde deelnemers

Uitkomst: tastbaar en niet-tastbaar

  • Reis met een doel, vooraf bepaald. Doel wordt door experts bepaald.

Procesbeschrijving: sluit aan bij het traditionele CCL concept, proven technology.

Organisatorische benodigdheden:
produceren voor. Beoordeling in doen.

Doelgroep:
n.t.b.

we nodigen uit tot niet-weten

Het genootschap

We willen met elkaar onderzoeken hoe CCL ook de meest menswaardige manier van onderzoek kan helpen ontstaan. Daarvoor is het nodig om ook onszelf opnieuw uit te vinden. Vandaar dat we onze adviesraad omvormen tot het Genootschap Oefenruimte voor een Mooiere Wereld en zal het nieuwe lab in elk geval bij aanvang drie ‘bereidingswijzen’ kennen die naast elkaar bestaan.

ontdek meer
For your comfort — Change The Game

Het Genootschap Oefenruimte voor een Mooiere Wereld van Creative City Lab wordt mede mogelijk gemaakt door Centrum voor Zelfbezinning, LEVENXL, Squarewise en Delphior Pro OR.

Contact

Heb je een vraag? Of wil je een bijdrage leveren? Stuur ons dan gerust een berichtje via info@creativecitylab.nl. Blijf op de hoogte door deze website in de gaten te houden of volg ons via Facebook.

Volg Ons